Palvelut ja niiden käyttö
Etsivä nuorisotyö
Etsivän nuorisotyön tehtävänä on tavoittaa tuen tarpeessa oleva 15–28-vuotias nuori ja auttaa hänet sellaisten palvelujen ja muun tuen piiriin, joilla edistetään hänen kasvuaan, itsenäistymistään, osallisuuttaan yhteiskuntaan ja muuta elämänhallintaansa sekä pääsyään koulutukseen ja työmarkkinoille. Työn lähtökohtana on aina nuoren tilanne ja tarve. Etsivä nuorisotyö aloitetaan ensisijaisesti perustuen nuoren itsensä antamiin tietoihin ja hänen omaan arvioonsa tuen tarpeesta. Etsivä nuorisotyö voidaan aloittaa myös muiden viranomaisten luovuttamien tietojen perusteella. Etsivä nuorisotyö on liikkuvaa työtä ja sitä tehdään monenlaisissa nuorille itselleen sopivissa paikossa ja ammatillisissa verkostoissa. (Into ry.)
Kun kunta järjestää etsivää nuorisotyötä, sen tulee nimetä etsivän nuorisotyön toimeenpanosta vastaava kunnan viranhaltija tai kuntaan työsopimussuhteessa oleva henkilö ja etsivällä nuorisotyöntekijällä on oltava riittävä koulutus ja kokemus nuorten kanssa tehtävästä työstä. Etsivää nuorisotyötä voivat järjestää kunta tai useat kunnat yhdessä. Kunta voi järjestää etsivää nuorisotyötä hankkimalla palveluja myös nuorten palveluja tuottavalta yhteisöltä, jolloin kunta vastaa siitä, että sen hankkimat palvelut järjestetään tämän lain mukaisesti. (Kuntaliitto).
Kuutoskaupunkien etsivän nuorisotyön järjestämistavoissa on eroja, jotka on huomioitava kuutoskaupunkien tietoja vertaillessa. Alla kuvataan kuutoskaupunkien etsivän nuorisotyön sisältöjä, järjestämistapoja (oma/osto) ja mahdollisia muita palveluvertailussa huomioitavia kaupunkikohtaisia tekijöitä.
Helsinki
Helsingin kaupunki toteuttaa nuorisolain mukaista etsivää nuorisotyötä omana palvelutuotantona sekä hankkimalla palvelua nuorisotyöllisiä palveluja tuottavilta yhteisöiltä. Lisäksi Helsingillä on vastuullaan pääkaupunkiseudun kuntien etsivän nuorisoyön alueellinen koordinointi.
Helsingin kaupungin itse tuottama etsivä nuorisotyö jakautuu seuraavasti: 1) Yksilöohjausta pääsääntöisesti tarjoava Stadin etsivät -tiimi, jonne tulevat kaikki viranomaisten lainpuiteilmoitukset. Tiimi tekee tiivistä yhteistyötä oppilaitosten ja muiden viranomaisten kanssa. 2) Jalkautuva etsivän nuorisotyön tiimi, joka työskentelee julkisissa ja puolijulkisissa tiloissa, vieden ammattilaisen tukea ja palveluita sinne, missä niitä ei muuten välttämättä ole tarjolla. 3) Helsingin poliisin ennalta estävän toiminnon moniammatillisessa tiimissä työskentelevät etsivät nuorisotyöntekijät, joiden tehtävänä on osaltaan tukea ja ohjata rikoksilla oireilevia nuoria ja heidän perheitään tarvitsemiinsa palveluihin.
Espoo
Espoon kaupungilla on vuonna 2024 yhteensä 16 etsivää nuorisotyöntekijää, joista yksi vastaa ruotsinkielisestä etsivästä nuorisotyöstä ja ostopalveluna (SVEPS) yksi etsivä ruotsinkieliseen etsivään nuorisotyöhön.
Etsivä nuorisotyö sijoittuu Espoossa Ohjaamotaloon ja lisäksi etsivä nuorisotyö on mukana oppivelvollisten ohjaamisessa tekemättä viranomaistyötä. Ryhmätoimintoja on vähemmän, koska Ohjaamotalossa on ostopalveluina ja kumppanuuksina hankittuja ryhmätoimintoja.
Espoon kaupungin etsivä nuorisotyö jakautuu seuraavasti: Nuorten tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelut tarjoaa matalan kynnyksen palvelua Ohjaamotalossa, jossa kartoitetaan nuoren sen hetkinen tarve ja edistetään tuen toteutumista joko ohjaamalla yksilöllisesti, ryhmässä tai palveluohjauksella.
Yksilöllinen etsivä nuorisotyö auttaa alle 29-vuotiaita nuoria, jotka ovat koulutuksen tai työmarkkinoiden ulkopuolella tai kaipaavat tukea saavuttaakseen tarvitsemansa palvelut.
Kotiin vietävä etsivä nuorisotyö tavoittaa kotiin jääneet nuoret ja tuoda tarvittavat palvelut heidän luokseen.
Jalkautuva etsivä nuorisotyö mahdollistaa nuorten kohtaamista julkisissa ja puolijulkisissa tiloissa. Palvelut tuodaan nuorten luokse ja tarvittaessa tehdään palveluohjausta.
Vantaa
Etsivä nuorisotyö on Vantaalla osa Nuorten aikuisten palveluyksikköä, johon on koottu erilaisia nuorille aikuisille suunnattuja palveluita kuten nuorten työpajatoiminta ja oppilaitosnuorisotyö. Etsivä nuorisotyö toteutetaan Vantaalla kokonaan omana palvelutuotantona. Vakituisia etsiviä nuorisotyöntekijöitä Vantaalla on 10 htv ja määräaikaisia etsiviä nuorisotyöntekijöitä 4,5 htv. Ruotsinkielinen etsivä nuorisotyö toteutetaan ruotsinkielisellä palvelualueella osana ruotsikielisen nuorisotyöntekijän tehtävänkuvaa.
Etsivää nuorisotyötä toteutetaan yksilötyönä sekä ryhmämuotoisena toimintana. Pääpaino etsivässä nuorisotyössä on yksilötyössä ja lakisääteisten ilmoitusten käsittelyssä. Ryhmämuotoinen toiminta on säännöllistä matalan kynnyksen toimintaa erilaisilla teemoilla. Nuorille tarkoitettuja ryhmätoimintoja järjestetään yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.
Lisäksi etsivä nuorisotyö päivystää eri puolilla Vantaata yhteistyökumppaneiden tiloissa ja toiminnoissa kuten Ohjaamossa sekä asukastiloilla. Etsivä nuorisotyö jalkautuu pääosin verkostoihin kuten erilaisiin tapahtumiin sekä yhteistyötahojen toimipisteisiin. Etsivillä nuorisotyöntekijöillä on omat maantieteelliset aluevastuunsa sekä vastuu sovituista verkostokumppaneiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Etsivä nuorisotyö toteuttaa Vantaalla Aikalisä -toimintaa yhteistyössä Puolustusvoimien kanssa. Etsivä nuorisotyö tekee liikkuvaa työtä ympäri Vantaata. Lisäksi etsivillä nuorisotyöntekijöillä on käytössään Tikkurilassa omakotitalo, jossa voidaan järjestää mm. ryhmätoimintaa.
Turku
Turun kaupungilla on vuonna 2024 yhteensä seitsemän etsivää nuorisotyötekijää ja kumppanuussopimuksella Valo valmennusyhdistyksessä toimii 2,5 etsivää, jota kaupunki rahoittaa vuoden 2024 loppuun. Kaupungin tiimissä on yksi ruotsinkielinen vakanssi.
Etsivän nuorisotyön tehtävä on tavoittaa 18–29-vuotiaat nuoret, jotka ovat palveluiden ulkopuolella tai riittämättömästi niiden parissa ja asiakaslähtöisesti ohjata nuori palveluiden piiriin. Tavoittamisen keinona ovat laaja verkostoyhteistyö, oma pienryhmätoiminta ja kiertävä työ nuorten parissa sekä työ erilaisilla digialustoilla. Nuoria palveluohjataan sekä yksilötapaamisissa että pienryhmätoiminnassa ja kiertävän työn sekä digityön yhteydessä.
Tampere
Etsivä nuorisotyö on järjestetty Tampereella kumppanuussopimusyhteistyönä Silta-Valmennuksen ja Nauha ry.:n kanssa vuodesta 2008 lähtien. Tahot hakevat itse OKM-avustuksen ja ovat rahoittaneet omavastuun. Kumppanuussopimuksessa määritellään etsivän nuorisotyön toteutustapa sekä yhteiset toimintatavat.
Tampereen kaupungin (10 htv + esihenkilö) vastuulla ovat Puolustusvoimien ja Siviiilipalveluskeskuksen ilmoitukset ase- tai siviilipalveluksen keskeyttäneistä, ennakolliset ilmoitukset kutsuntaterveystarkastuksista ja Aikalisä-toiminnan koordinointivastuu. Lisäksi vastuulla on esim. työllisyydenhoidon ja Kelan ilmoitukset nuorista, joiden arvioivat olevan tuen tarpeessa päästäkseen palveluiden piiriin.
Silta-Valmennusyhdistys ry. (4 htv) vastuulla ovat nuorisolakiin perustuvat ohjaukset 2. asteen oppilaitoksista eli ilmoitukset opinnot keskeyttävistä nuorista. Lisäksi kohderyhmänä maahanmuuttajataustaiset ja rikostaustaiset nuoret.
Nauha ry. (2 htv.) kohderyhmänä on mielenterveyspalveluista putoavat nuoret sekä Tampereelle muuttavat nuoret. Yhteistyötä tehdään oman organisaation työpajojen sekä päihdekuntoutuksen kanssa.
Oulu
Oulun kaupungin etsivän nuorisotyön palvelut on suunnattu 16–29-vuotiaille nuorille ja nuorille aikuisille. Etsivä nuorisotyö toteutetaan Oulun kaupungin vakinaisena toimintana. Oulun kaupungilla on kumppanuussopimus Oulun diakonissalaitoksen kanssa. Oulun diakonissalaitoksessa työskentelee yksi etsivä nuorisotyöntekijä.
Ensisijaisesti etsivät nuorisotyöntekijät palvelevat koulutuksen tai työelämän ulkopuolella olevia nuoria sekä heitä, jotka toivovat apua johonkin itseä askarruttavaan asiaan. Etsivät auttavat nuoria rakentamaan olosuhteita, joihin nuori itse voi olla tyytyväinen ja joiden avulla hän voi jatkaa luottavaisin mielin eteenpäin.
Yksilötapaamiset toteutuvat ajanvarauksella Byströmin ohjaamossa tai muualla nuoren kanssa sovitussa paikassa. Oulun kaupungin etsivä nuorisotyö toteuttaa runsaasti ryhmätoimintoja.
Etsivän nuorisotyön yhteydenottopyynnöt
Etsivän nuorisotyön yhteydenottopyyntöjä ovat kaikki pyynnöt, joissa tukea tarvitsevan nuoren tiedot on luovutettu etsivään nuorisotyöhön yhteydenottoa varten. Kotikunnan etsivä nuorisotyö saa lakisääteisen ilmoituksen tukea tarvitsevasta nuoresta esimerkiksi 2. asteen oppilaitoksesta tai puolustusvoimista tilanteessa, jossa nuori on tippunut tai tippumassa kyseisen palvelun tai tuen ulkopuolelle. Nuori voi olla yhteydessä etsivään nuorisotyöhön myös oma-aloitteisesti.
Nuoren riski syrjäytyä kasvaa merkittävästi, jos hän jää ilman koulutuspaikkaa tai työtä. Huolen nuoren tilanteesta voi herättää esimerkiksi opintojen tai asepalveluksen keskeytymisen uhka. Tukea tarvitsevilla nuorilla on usein vaikeuksia suoriutua opinnoissa ja ongelmia esimerkiksi toimeentulossa, ihmissuhteissa tai terveydessä.
Etsivän nuorisotyön yhteydenottopyyntöjä kuutoskaupungeissa vuonna 2023 oli yhteensä 6 889. Yhteydenottopyyntöjä oli eniten Helsingissä (1 984 yhteydenottopyyntöä) ja vähiten Turussa (641 yhteydenottopyyntöä). Etsivän nuorisotyön yhteydenottopyyntöjen osuudet 15–28-vuotiasta kohden vaihtelivat Turun 1,4 prosentin ja Tampereen 2,4 prosentin välillä.
Etsivän nuorisotyön yhteydenottopyynnöt ovat vuoteen 2022 verrattuna laskeneet Helsingissä, Turussa ja Oulussa. Yhteydenottopyyntöjen osuus 15–28-asukasta kohden on vuodesta 2022 laskenut Oulussa (-0,2 prosenttiyksikköä), Helsingissä (-0,1 prosenttiyksikköä) ja Turussa (-0,1 prosenttiyksikköä) ja kasvanut Vantaalla (+0,2 prosenttiyksikköä). Espoossa ja Tampereella yhteydenottopyyntöjen osuus 15–28-asukasta kohden on pysynyt samalla tasolla vuosina 2022–2023.
Etsivän nuorisotyön tavoitettuja yhteydenottopyyntöjä ovat pyynnöt, joissa yhteistyö nuoren kanssa jatkuu kontaktin jälkeen. Tavoitetuille asiakkaille kirjataan perustietojen lisäksi tavoitteet, tilanteet ja toimenpiteet. Asiakkuus jää yhteydenottopyynnöksi vain, jos nuoreen ei saada yhteyttä.
Etsivän nuorisotyön tavoitettuja yhteydenottopyyntöjä kuutoskaupungeissa vuonna 2023 oli 3 714. Tavoitettuja yhteydenottopyyntöjä oli eniten Helsingissä (920 yhteydenottopyyntöä) ja vähiten Turussa (308 yhteydenottopyyntöä). Tavoitettujen yhteydenottopyyntöjen osuudet kaikista yhteydenottopyynnöistä vaihtelivat kuutoskaupungeissa Oulun 73,8 prosentin ja Helsingin 46,4 prosentin välillä.
Etsivän nuorisotyön tavoitetut yhteydenottopyynnöt ovat vuoteen 2022 verrattuna nousseet Espoossa, Vantaalla ja Turussa ja laskeneet Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Tavoitettujen yhteydenottopyyntöjen osuus kaikista yhteydenottopyynnöistä on vuodesta 2022 noussut Turussa (+6,5 prosenttiyksikköä), Espoossa (+3,2 prosenttiyksikköä) ja Vantaalla (+3,2 prosenttiyksikköä). Tavoitettujen yhteydenottopyyntöjen osuus kaikista yhteydenottopyynnöistä on vuodesta 2022 laskenut Helsingissä (-4,9 prosenttiyksikköä), Tampereella (-1,5 prosenttiyksikköä) ja Oulussa (-0,6 prosenttiyksikköä).